Ga naar hoofdinhoud

Docenten geven tips om stagediscriminatie tegen te gaan

Mbo-studenten met een migratieachtergrond zoeken vaak langer naar een stageplek. Onderwijsprofessionals kunnen een cruciale rol spelen in het bevorderen van gelijke kansen op de stagemarkt. Steeds meer scholen doen dit ook. Ze zetten het thema ‘stagediscriminatie’ op de agenda en gaan op zoek naar oplossingen. Om hen daarbij te helpen geeft KIS (Kennisplatform Integratie & Samenleving) vier tips.

Deze tips komen voort uit onderzoek van KIS (2016) bij mbo-organisaties en verzamelde praktijkervaringen. In dit onderzoek ligt de focus op studenten met migratieachtergrond. Studenten kunnen natuurlijk ook om andere reden gediscrimineerd worden bijvoorbeeld op basis van seksualiteit of uiterlijk.

In drie korte filmpjes geven Nilüfer, Martin en Tineke, allen werkzaam in het mbo, tips over hoe je als docent of school kan bijdragen aan gelijke kansen op de stagemarkt. Dat is nodig want uit onderzoek blijkt dat mbo-studenten met een migratieachtergrond langer zoeken naar een stageplek dan hun klasgenoten zonder migratieachtergrond. Onderwijsprofessionals kunnen een cruciale rol spelen in het bevorderen van gelijke kansen op de stagemarkt.

Zo zegt Nilüfer van het Da Vinci college in Dordrecht, dat het belangrijk is om als onderwijsinstel-lingstagediscriminatie te erkennen en in actie te komen. Haar collega Martin, adviseert: “hou studenten niet voor de gek, probeer er eerlijk over te praten en zoek samen naar een oplossing”. Tineke Tool, van het ROC A12 in Ede, focust in het kader van preventie op de relatie met de stageplek: “ga in ge-sprek met leerbedrijven, leer ze kennen en bouw wederzijds respect op”. Met deze filmpjes hoopt het Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) docenten te inspireren. De filmpjes en meer tips vind je op www.stagegelijkheid.nl.

Back To Top