Ga naar hoofdinhoud

Art Studio Hoogvliet (ASH) is een kleine culturele organisatie die zich richt op talentontwikkeling van jongeren uit verschillende wijken in Hoogvliet. Met een inclusieve aanpak biedt ASH een platform waar jongeren hun talenten kunnen ontdekken zonder uitsluiting. Het succes van deze organisatie is grotendeels te danken aan de toewijding van haar vrijwilligers, ondersteund door een team aan vaste medewerkers. In dit artikel deelt Alice Fortes, directeur van ASH, hoe zij investeren in de groei en ontwikkeling van hun team en creatieve talenten.  

ASH heeft diverse studio’s, danszalen en een theaterzaal die zowel variabel als vast worden verhuurd aan grote namen in de hiphop- en urbanscene van Nederland. ASH houdt zich ook bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het biedt kansen aan jongeren uit Hoogvliet die anders niet veel mogelijkheden hebben om zich te ontwikkelen. Door middel van diverse projecten en programma’s, biedt ASH jongeren de kans om zich te ontwikkelen en hun talenten te ontdekken. Daarnaast wordt er samengewerkt met lokale bedrijven om meer kansen te creëren voor jongeren uit de omgeving. Zo worden jongeren gestimuleerd om zich te ontwikkelen en te groeien in een omgeving die hen steunt en aanmoedigt. In een recent project selecteerden ze jonge meiden die tijdens de pandemie moeilijkheden ondervonden en boden hen een ontwikkeltraject aan. Zij kregen de kans om deel te nemen aan workshops en een bezoek aan comedyclub Haug. Het ultieme doel was op het podium staan en een performance te geven, waarbij ze hun eigen talenten konden ontdekken en het zelfvertrouwen konden vergroten. Het project diende als een vorm van therapie en bood een unieke kans voor persoonlijke groei. Een veelbelovende jonge studente van begin twintig blonk uit en werd uitgenodigd om haar talent verder te ontwikkelen onder begeleiding van een komediant. Binnenkort zal ze schitteren als één van de jonge talenten tijdens een comedy show. 

 

“Het is belangrijk dat werknemers zich op hun gemak voelen en weten dat ze gewaardeerd worden” 

 

Goed werkgeverschap en een positieve werkomgeving

Het succesvol ondersteunen en ontwikkelen van creatieve talenten bij ASH wordt mogelijk gemaakt door een toegewijd team van vaste medewerkers en vrijwilligers. Volgens Fortes staat goed werkgeverschap centraal in de organisatie. “Voor mij is het van belang dat werknemers zich op hun gemak voelen en dat ze weten dat ze gewaardeerd worden,” benadrukt Fortes. “Een positieve werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen is essentieel. Het vormt de basis om het beste uit het team te halen en de motivatie hoog te houden.” Het vrijwilligersbestand is divers op basis van leeftijd, geslacht, arbeidsvermogen, educatie en cultureel-ethische achtergrond en zijn hierdoor, in haar eigen woorden, een afspiegeling van de Rotterdamse samenleving. Het werken met zo’n diverse groep vergt veel van het team, maar het brengt mooie samenwerkingen en kennisuitwisseling teweeg. Bij ASH zijn ze gestart met vrijwilligersoverleggen om de onderlinge kennismaking en begrip tussen de vrijwilligers te bevorderen. Naast het regelmatige overleg met vaste agendapunten is er ook ruimte voor persoonlijke en sociale ontwikkeling. Zo is er altijd ruimte voor feedback en suggesties maar ook voor eten en gezelligheid. Dat draagt bij aan een hoge participatie van de vrijwilligers.   

Conclusie 

ASH is een organisatie die zich dus niet alleen richt op de ontwikkeling van jongeren, maar ook op de ontwikkeling van haar eigen vrijwilligers. Door goed werkgeverschap te bieden, zorgt ASH ervoor dat haar werknemers zich gewaardeerd voelen en zich kunnen ontwikkelen op professioneel en persoonlijk vlak. Dit draagt bij aan een prettige werkomgeving en een organisatie die blijft groeien en bloeien. 

 

 

Tips! 

Het waarborgen van diversiteit en inclusie in het wervings- en selectieproces van vrijwilligers is essentieel voor organisaties die streven naar een inclusieve werkomgeving. Om dit te bereiken, is het belangrijk om een inclusieve wervingsstrategie te hanteren en diverse kanalen te gebruiken. Advertenties moeten inclusieve taal en beelden bevatten om diverse groepen aan te spreken. Actieve outreach naar diverse gemeenschappen en partnerschappen met lokale organisaties vergroten de betrokkenheid van verschillende groepen. Inclusieve selectieprocessen, trainingen voor wervingscommissies en het creëren van een cultuur van inclusie dragen bij aan het aantrekken van diverse vrijwilligers. Reguliere evaluatie en aanpassing van het proces bevorderen voortdurende verbetering en diversiteit binnen de organisatie. 

Back To Top