Ga naar hoofdinhoud

Het exclusiefste bakje koffie met een inclusief verhaal

Wat krijg je als je een agent en een ouwe boef samen besluiten dat jonge ex-gedetineerden een tweede kans op de arbeidsmarkt moeten krijgen? Dan krijg je Heilige Boontjes, een bedrijf dat jonge ex-gedetineerden opleidt voor banen in de horeca. Veel bedrijven hebben deze jongeren al afgeschreven. De oprichters van Heilige Boontjes niet. Binnen vijf maanden worden de jongeren klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. Waarmee? Met het branden, schenken en serveren van koffie uit eigen productie.  

 

 

Op de foto: Rodney van den Hengel, directeur Heilige Boontjes

Oprichters Marco den Dunnen (politieagent) en Rodney van den Hengel (welzijnswerker) hadden beiden contact met jongeren die, na in aanraking te zijn geweest met justitie, hun leven een positieve draai wilden geven. “Je tweede straf komt als je de gevangenis verlaat en je een weg moet zien te vinden in de samenleving. Wij geloven niet in een re-integratietraject van zes weken. Daarnaast zagen we dat geen bedrijf zich aan deze jongeren durfde te wagen. Daarom zijn we zelf iets begonnen”, aldus Rodney. Ze ontwikkelden een zijinstroomtraject voor jongeren tot 30 jaar. Ze komen met hen in contact via hulpverleningsinstanties, zoals Reclassering Nederland. Inmiddels heeft Heilige Boontjes 42 medewerkers in dienst.

 

In vijf maanden vakbekwaam
Na een positief verlopen kennismakingsgesprek volgt de analysefase. Hierin wordt dieper ingegaan op de persoonlijke situatie, arbeidsverleden en kwaliteiten. “We willen een veilige werkplek bieden voor iedereen binnen Heilige Boontjes en hanteren daarom een zerotolerance-beleid als het gaat om geweld, zowel verbaal als fysiek. ‘Bij geweld volgt er direct ontslag”, aldus Rodney.

De volgende fase van het traject is de opleiding. De werknemer gaat meteen 32 uur aan het werk in het café aan het Eendrachtsplein in Rotterdam. Jongeren worden hier ook getraind in basisvaardigheden die op het werk belangrijk zijn, zoals de houding op de werkvloer en het hebben van respect voor autoriteit. De theoretische kant van de opleiding is door Rodney in samenwerking met het Stichting Vakbekwaamheid Horeca en Albeda ontwikkeld en is een curriculum op maat. Rodney: “We hebben een E-learningmodule ontwikkeld die aansluit bij de vaardigheden die de jongeren moeten leren.” De jongeren kunnen verschillende modules op hun smartphone of laptop volgen, zoals een cursus melk opschuimen of koffiezetten. Daarnaast hebben werknemers toegang tot de Mbo-opleidingen niveau 1 en 2 van Albeda. De laatste fase van het traject is de uitstroom. Jongeren kunnen dan als vaste werknemer aan de slag bij Heilige Boontjes of bij een ander horecabedrijf.

Een nieuwe manier van werven
Het rechtstreeks ‘vanaf de straat’ werven werkt voor Heilige Boontjes het beste. Wervingsbureau De Rotterdam Recruitment Agency werd opgericht door Heilige boontjes in samenwerking met andere maatschappelijke organisaties en werft jongeren en begeleidt hen vervolgens via de aangesloten sociaal ondernemers toe naar een ‘normaal’ leven. De reden waarom Heilige Boontjes zich focust op jongeren is simpel. Rodney: “Marco en ik zijn opgeleid om te werken met jongeren. Daarnaast is het mooie van jongeren dat wanneer je hun een bestendige toekomst biedt, je ook de generatie erna ook meeneemt.”

Succesverhalen
Eén succesverhaal bij Heilige Boontjes springt er voor Rodney uit: ”Ik ontmoette bij Maaszicht, een instelling in Rotterdam, een jonge vrouw. Ze zat in een moeilijke situatie en een indrukwekkend levensverhaal. Ik zei dat ze, als ze een positieve draai aan haar leven wilde geven, maar eens langs moest komen. Dat heeft ze gedaan. Inmiddels is ze hier shiftleider, heeft een mooi huis hier in Rotterdam. Zij laat zien hoe je een kans pakt en daar veel moois van kan maken.”

Back To Top